Myslím si, že půst je věc, která by se neměla omezovat jen na pár týdnů ročně, ale měl by být součástí běžného křesťanského života. Dříve jsem tu na toto téma už jednou psala (http://floweret.signaly.cz/0905/neco-o-pustu). Tak dnes kopíruju z českého webu http://musculus.cz/buh/pust.php . Na webu je pod článkem také diskuse, takže se můžete mrknout ;-). Doufám, že vás tento článek obohatí, jako obohatil mě, když jsem tyhle informace potřebovala :-).
Časté dotazy týkající se půstu mne přivedly k rozhodnutí udělat na toto téma stručný biblický rozbor (s trochou vlastních úvah a námětů k zamyšlení). Přestože je půst pro většinu dnešních křesťanů téměř neznámou a archaickou záležitostí, mělo by se jednat o běžnou součást života Ježíšových učedníků! V bibli najdeme mnoho příkladů přímo zázračného přínosu půstů, ze kterých se můžeme (a máme) poučit.
Nejprve bych vás chtěl poprosit, abyste (stejně tak při čtení ostatních biblických rozborů) zapoměli na své představy o půstu (a na případná vyučování na toto téma), a dali jste prostor Písmu (bibli). Věřím, že po přečtení následujících řádků již nebudete půst považovat pouze za prostředek ke shození přebytečných kilogramů, prostředek k nátlaku (protestní hladovky) či něco, co se týká pouze několika málo "vyvolených" (v žádném případě však vás).
Co je to půst?
Základní význam slova půst je nejíst (vzdát se jídla). V hebrejsky psané části bible je použito slovo "tsóm", v řecké části je použito slovo "nesteía" (ze slova "esthíó" - jíst, a záporné částice "ne"). Slovo "nesteía" znamená dobrovolnou i nedobrovolnou "hladovku", nás však bude více zajímat její dobrovolná varianta. Klasický půst si můžeme rozdělit do 3 základních kategorií, podle podob, které nacházíme v Písmu:
Jiné formy půstu
Půst se přeneseně nemusí týkat pouze jídla (případně jídla a vody). Již jsme se zmiňovali o tzv. částečném půstu, kdy se člověk může rozhodnout, že se vzdá např. své oblíbené pochoutky. Podobně se člověk může před Bohem pokořit tak, že se např. na nějakou dobu vzdá své oblíbené činnosti, svého koníčku apod. Setkal jsem se již několikrát s výkladem, že formou půstu je např. vzdání se sexu na určitou dobu, při oboustranném souhlasu manželů - s odkazem na verš 1. Korintským 7,5. Podívejme se na tento verš v překladu nové bible kralické, protože český ekumenický překlad a překlad Nové smlouvy od KMS "bezdůvodně" vypouštějí slovo půst (). 1.Korintským 7,5: Neodpírejte se jeden druhému - jedině snad ze společné shody, na čas, abyste se uvolnili pro půst a modlitbu, a potom se zase spolu sejděte, aby vás satan nepokoušel pro vaši nezdrženlivost. Protože se o sexuální zdrženlivosti mluví jako o způsobu, jak si "udělat čas" na modlitbu a půst, nemůže být přímo považována za formu půstu, ale pouze jako např. jeho součást. Za podobný "doplněk" půstu lze považovat např. vzdání se sledování televize, počítačových her apod.
Proč se postit?
Tak třeba proto, protože to řekl Ježíš! Když se Janovi učedníci ptali Ježíše, proč se jeho učedníci nepostí, odpověděl jim, že až tu nebude, i jeho učedníci se budou postit (Matouš 9,14-15: Tehdy k němu přišli Janovi učedníci a řekli: "Jak to, že když se my a farizeové hodně postíme, tvoji učedníci se nepostí?" Ježíš jim řekl: "Mohou ženichovi přátelé truchlit, dokud je ženich s nimi? Přijdou však dny, kdy bude ženich od nich odňat, a pak se budou postit.) (podobně Marek 2,20 a Lukáš 5,35). Ježíš to Janovým učedníkům neoznámil jako možnou variantu, ale jako samozřejmost. Všimněte si prosím, že Ježíšova odpověď se týká jeho učedníků, tedy každého "křesťana"!
Tato odpověď je samozřejmě příliš stručná, a nemíním u ní zůstat. Správný biblický půst je prostředkem, který mění dějiny celých národů, a zaslouží si podrobnější "průzkum".
Pojďme se podívat na to, co o půstu říká sám Bůh. Často citovaným veršem bývá kralická verze překladu verše Izajáš 58,6: .... půst, kterýž oblibuji . Tento verš v hebrejském originále znamená spíše půst, který jsem zvolil (vybral). Tento a následující verše nám ukazují, jaká je Boží představa o půstu. Izajáš 58,5-10: Což to je půst, který si přeji? Den, kdy se člověk pokořuje, kdy hlavu sklání jako rákos, žínici obléká a popelem si podestýlá? Dá se toto nazvat postem, dnem, v němž má Jehova zalíbení? Zdalipak půst, který já si přeji, není toto: Rozevřít okovy svévole, rozvázat jha, dát ujařmeným volnost, každé jho rozbít? Cožpak nemáš lámat svůj chléb hladovému, přijímat do domu utištěné, ty, kdo jsou bez přístřeší? Vidíš-li nahého, obléknout ho, nebýt netečný k vlastní krvi? Tehdy vyrazí jak jitřenka tvé světlo a rychle se zhojí tvá rána. Před tebou půjde tvá spravedlnost, za tebou se bude ubírat Jehovova sláva. Tehdy zavoláš a Jehova odpoví, vykřikneš o pomoc a on se ozve: »Tu jsem!« Odstraníš-li ze svého středu jho, hrozící prst a ničemná slova, budeš-li štědrý k hladovému a nasytíš-li ztrápeného, vzejde ti v temnotě světlo a tvůj soumrak bude jak poledne." Jehova tě povede neustále, bude tě sytit i v krajinách vyprahlých, zdatnost dodá tvým kostem; budeš jako zahrada zavlažovaná, jako vodní zřídlo, jemuž se vody neztrácejí.
Zdá se, že Boží představa o půstu je poněkud jiná, než jak si většina lidí představuje. Jakoby Bůh říkal: "Dejte si půst od svévole a ničemností, začněte projevovat milosrdenství a pomáhat!" Tyto verše korespondují s veršem Ozeáš 6,6: Chci milosrdenství, ne oběť, poznání Boha je nad zápaly. Na tento verš odkazuje i Ježíš (Matouš 9,13; Matouš 12,7).
Celý ten výše uvedený text (Izajáš 58,5-14) je Boží odpovědí na stížnosti jeho lidu, že neodpovídá na modlitby a nevšímá si jejich půstu: Izajáš 58,2-4: Den co den se mne dotazují, chtějí poznat moje cesty jako pronárod, jenž koná spravedlnost a řád svého Boha neopouští; na spravedlivé řády se mě doptávají, chtěli by mít Boha blízko. »Proč se postíme, a nevšímáš si toho? Pokořujeme se, a nebereš to na vědomí.« Právě v den, kdy se postíváte, hovíte svým zálibám a honíte všechny své dělníky. Postíte se jenom pro spory a hádky, abyste mohli svévolně udeřit pěstí. Nepostíte se tak, aby bylo slyšet váš hlas na výšině. Bůh dává svému lidu skrze Izajáše jasné vysvětlení ohledně podmínek přijetí půstů a modliteb. Bůh nebyl, není a nikdy nebude automatem na požehnání ve stylu: "Vhoďte 3 denní hladovku, vypadne Vám uzdravení (odpověď, pomoc)". Bůh velice pečlivě sleduje lidské postoje (lidská srdce), které za půstem stojí!
Jak se postit?
Ze všeho, co jsme dosud probrali, je zřejmé, že klíčovou otázkou ohledně půstu jsou naše pohnutky. Samotné provádění půstu jim pak často odpovídá. Ve výše uvedené Boží odpovědi ohledně půstu z Izajáše (Izajáš 58,5-14) se mluví o milosrdenství a nezištné pomoci. Odpověď na otázku, jak máme prokazovat milosrdenství, jak se máme modlit a postit nám dávají slova Ježíše (Matouš 6.-7. kapitola)! Ježíš nás upozorňuje na to, že nic nemáme dělat kvůli lidem. Pokud něco děláme kvůli uznání lidí, pak je naší odměnou právě jejich uznání! S další "odměnou" od Boha již nemůžeme počítat! Ježíšovo vysvětlení ohledně modliteb a prokazovaného dobrodiní najdeme např. ve verších Matouš 6,1-7: "Dávejte si pozor, abyste nečinili svou spravedlnost před lidmi, jim na odiv; jinak nemáte odměnu u svého Otce, který je v nebesích." "Když tedy dáváš almužnu, nevytrubuj před sebou, jako to činí pokrytci v synagógách a na ulicích, aby byli pochváleni od lidí. Amen, pravím vám: Mají už svou odměnu. Ale když ty dáváš almužnu, ať nepozná tvá levice, co činí tvá pravice, aby tvá almužna zůstala skrytá. A tvůj Otec, který vidí v skrytu, ti odplatí zjevně." "A když se modlíte, nebuďte jako pokrytci; neboť ti se rádi modlí, když stojí v synagógách a na rozích širokých ulic, aby je viděli lidé. Amen, pravím vám: Mají už svou odměnu. Když ty se modlíš, vejdi do svého pokojíku, zavři za sebou dveře a pomodli se k svému Otci, který je v skrytu, a tvůj Otec, který vidí v skrytu, ti odplatí zjevně. Když se modlíte, neopakujte naprázdno slova jako pohané, neboť ti se domnívají, že budou vyslyšeni pro množství svých slov.
Ježíšova upozornění ohledně půstu jsou velice podobná: Matouš 6,16-18: "Když se postíte, nebývejte zasmušilí jako pokrytci; ti totiž znetvořují svou tvář, aby lidem ukázali, že se postí. Amen, pravím vám: Mají už svou odměnu. Ale ty, když se postíš, potři svou hlavu olejem a svou tvář umyj, abys neukázal lidem, že se postíš, ale svému Otci, který je v skrytu; a tvůj Otec, který vidí v skrytu, ti odplatí."
Je samozřejmé, že pokud se postíte několik týdnů, pak to neutajíte (20kg úbytek hmotnosti není dost dobře možné přehlédnout). Pokud se však postíte např. 1-3 dny, pak se o tom nikdo nemusí dozvědět. Postíme se Bohu, ne lidem!!! Půstem člověk říká: "Bože, Ty, Tvá odpověď, Tvá pomoc, Tvá přítomnost apod. je pro mne důležitější než jídlo! Pokorně Tě prosím, abys mé modlitby vyslyšel."
Kdy se postit?
Z Písma je zřejmé, že lidé "používali" půst společně s modlitbou zejména ve velice vážných situacích, nejčastěji v ohrožení života. Dobrým příkladem může být např. reakce Jóšafata na zprávu o blížících se nepřátelích: 2. Paralipomenon 20,2-4: Tu přišli a oznámili Jóšafatovi: "Vytáhlo proti tobě veliké množství z krajin za mořem, od Aramejců. Hle, jsou v Chasesón-támaru, to jest v Én-gedí." Jóšafat se dotázal s bázní Jehovy . Vyhlásil také po celém Judsku půst. Judejci se shromáždili, aby hledali pomoc od Jehovy . Také ze všech judských měst přišli hledat Jehovu . Bůh na modlitby a půst odpověděl úžasným způsobem, a to tak, že útočníky poslal proti sobě, takže se pobili navzájem. Judejci pouze vyšli, chválili Boha a pozbírali kořist - zejména výzbroj padlých bojovníků. Doporučuji vám, abyste si přečetli celý příběh.
Někdy nás k půstu vedou těžké okolnosti, někdy Duch svatý. Příkladem pro půst vedený Duchem svatým může být jistě i Ježíšův 40 denní půst na poušti. V první církvi byl půst společně s modlitbou samozřejmostí před každým důležitým rozhodováním. Např. ve Skutcích apoštolských 13,2-4 stojí: Když konali službu Pánu a postili se, řekl Duch Svatý: "Oddělte mi Barnabáše a Saula k dílu, k němuž jsem je povolal." Potom, po postu a modlitbách, na ně vložili ruce a propustili je. Oni tedy, vysláni Duchem Svatým, sestoupili do Seleukie a odtamtud odpluli na Kypr.. Obvyklou praxí bylo zřejmě např. i ustanovování starších po modlitbách a půstech: Skutky apoštolské 14,23: V každém sboru jim ustanovili starší a v modlitbách s posty je svěřili Pánu, v něhož uvěřili.
Postit se můžeme začít z vlastního popudu, např. v případě nutnosti Boží odpovědi či pomoci, v případě, že samotné modlitby dlouhodobě "nepomáhají", v případě, že jde o něčí život, chceme změnit Boží rozhodnutí, potřebujeme změnit své postoje, toužíme přijmout zmocnění ke službě, potřebujeme osvobození pro sebe či své přátele apod.
U posledního zmiňovaném bodu (osvobození) bych se rád trochu zastavil. Chtěl bych připomenout příběh s posedlým chlapcem, kterého Ježíšovi učedníci nemohli vysvobodit (vyhnat démona). Celý příběh najdete v Matouši 17,14-21 a Markovi 9,14-29. Podívejme se na Ježíšovu odpověď učedníkům: Marek 9,28-29: Když Ježíš vešel do domu, jeho učedníci se ho o samotě ptali: "Proč jsme ho nemohli vyhnat my?" Řekl jim: "Tento rod nemůže vyjít jinak, než v modlitbě a půstu."
Ježíšovi učedníci od Ježíše dostali autoritu nad nečistými duchy (démony), ale s tímto případem posedlosti si nedokázali poradit. Ježíš jim vysvětlil, že to bylo kvůli jejich malé víře (Matouš 17,20) a proto, že onen druh démonů neodejde bez modlitby a půstu. Písmo nikde blíže nevysvětluje, jakou funkci zde přesně půst plní. Nevíme, zda díky půstu roste naše víra, nebo zda půst přidá na účinnosti modlitbám, či co se přesně děje, ale jedno je jisté. Jsou modlitby, které zůstanou nevyslyšeny, pokud se k nim nepřidá i půst. Démonické svázanosti jsou jednou z oblastí, kde může být "nasazení" půstu nutností.
Nebezpečí spojená s půstem
Nejspíš vás to překvapí, ale jsem přesvědčen, že hlavním nebezpečím není fyzická stránka půstu, ale náš postoj. Stejně jako u téměř každé dobré věci můžeme spadnout do některého extrému. Na základě biblických příběhů či svých zkušeností můžeme půst začít považovat za všelék a řešení každého problému, nebo jej naopak odmítnout jako zbytečný prvek askeze. Snad nejhorším výsledkem však může být stav, kdy se půst stane pouhou ceremonií bez obsahu (např. pravidelné půsty bez soustředění na důvod).
V tomto článku jsem se snažil o vyvážený přístup k tomuto biblickému tématu. Problémem současné církve je spíše stav, že na půst zapomíná. Pokud se podíváte na životy Ježíšových učedníků, které si Bůh mocně používal či používá (např. Wiggelsworth, Chavda, Prince, Hogan, Hinn, Bonnke apod.), zjistíte, že půst byl (či je) běžnou součástí jejich života. Domnívám se, že si od nich můžeme vzít příklad.
Zkušenosti s půstem
S půsty mám mnohaleté zkušenosti a mohu tak potvrdit snad nejdůležitější předpoklad pro jejich "účinnost". Tímto předpokladem je správný postoj a motivace. Dost dlouho jsem se postil bez pokory, ale s postojem, abych Boha přinutil reagovat podle mých představ (samozřejmě, že jsem to tak nenazýval). Ať již byl půst jakkoli dlouhý, normální, částečný nebo úplný, nikdy jsem neviděl žádnou odpověď. Mé postoje se od té doby značně změnily. Nejspíše díky tomu nyní mohu vidět, jak Bůh na modlitby a půsty zázračně odpovídá. Jakoby se otevřelo nebe, a dostávám odpovědi i na nevyslyšené modlitby z dob svého obrácení, Bůh mluví a proměňuje situace ve vítězství.
Praktická stránka půstu
Praktickou stránkou půstu jsem podrobně rozebral na svém serveru věnovaném bezsteroidové kulturistice (www.musculus.cz/kulturistika) v článku FPH - fyziologicky prospěšné hladovění, nebudu se jí tedy v tomto článku věnovat. Namísto toho jsem se k rozhodl přidat k tomuto článku možnost vkládání komentářů, dotazů apod.
Marki: to jsem ráda :-)
velmi obohacující,díky!:)
Člověče, ty máš strukturu a vůbec tohoto článku skoro stejnou jako jeden přednáška jednoho známého, co o půstu povídal na PTD ( <a href="http://poslitodal.cz/?otevrit=skola-ptd" target="_blank">http://poslitodal.cz/?otevrit=skola-ptd</a> ) :D<br />
<br />
Srovnej (promiň za kvalitu, foceno, neskenováno):<br />
<a href="http://dl.dropbox.com/u/3064087/str1.jpg" target="_blank">http://dl.dropbox.com/u/3064087/str1.jpg</a><br />
<a href="http://dl.dropbox.com/u/3064087/str2.jpg" target="_blank">http://dl.dropbox.com/u/3064087/str2.jpg</a>
(vypadlo mi slovo "obsah" - za tou strukturou :) )
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.