"Světlem pro mé nohy je Tvé Slovo, osvěcuje moji stezku."

Byl jsem svědkem Jehovovým (5)

"Věrný a rozvážný otrok" - proroctví nebo podobenství

Nejdůležitější nauka - o věrném a rozvážném otroku - se opírá o Mt 24. Musel jsem ji prozkoumat. Četl jsem celou kapitolu i související texty u Marka a Lukáše. Chtěl zde Kristus skutečně prorocky usnatovit organizaci s viditelným ústředím v Broklynu, které mají být věřící na celém světě podřízeni, která jediná bude řídit Kristovo dílo, závazně vysětlovt Bibli a rozhodovat o obsahu víry prostřednictvím svých časopisů? Synoptická evangelia zahrnují tento text k prrockým slovům ohledně událostí před druhým příchodem Pána Ježíše. Slova Pána připravují na stav světa, pronásledování, falešné proroky. Připojuje také rady, výstrahy a povzbuzení. Měli bychom hledat předevšm jeho království a spravedlnost a pokojně čekat, že ostatní nám bude přidáno. Naše lampy mají hořet, máme být bdělí. Učedníkům je také zaslíbena pomoc Ducha. Zachováním Kristových slov mohou učedníci zůstat bdělí a činní až do Kristova příchodu.


Pán zdůrazňuje bdělost prostřednictvím podobenství. U Lk 12,35 je příběh o služebnících, kteří čekají na svho Pána, a se vrátí ze svatby. Další je o hospodáři, který bdí celou noc, kdyby mohl přijít zloděj. Pán vybízí své učedníky k bdělosti. Petr se ho ptá: "říkáš to podobenství jen nám, nebo všem?". Pán odpovídá protiotázkou: "Když pán ustavje nad svým služebnictvem správe, aby jim včas rozdílel pokrm, který správce je věrný a rozumný?" Sám vysvětluje, že ten, kdo plní své povinnosti věrně. Správce, který svého postavení zneužije, bude vykázán mezi pokrytce. Služebník který zná vůli svého pána, a přesto tak nejedná, bude bit. Komu bylo mnoho svěřeno, od toho se mnoho požaduje. V souvislosti s tím můžeme jmetovat ještě mnohá podobenství. Hlavním poselstvím je: "Bděte." Pochopil jsem, že příběh o věrnm a rozvážném otroku (nebo služebníku) je pouhým podobenstvím. Nejde o proroctví. Jde o nadčasovou výzvu. Každý křesťan má bdít, pečlivě hospodařit na Boží vinici a jeho lampa má svítit. Každý věřící má být věrným a rozvážným otrokem (služebníkem, správcem). První učedníci se svěřenými dary hospodařili věrně. Kristu věřili noví a noví lidé. Bylo je ale třeba vyučit, aby zachovávali vše, co Pán Ježíš přikázal. Kdo tím byl pověřen a jak to prováděl? Dlouho jsem věřil, že to byla práce vedoucího jeruzalémského sboru, který byl tehdy prý viditelným ústředním orgánem křesťanů. Po pročítání Skutků a epištol jsem zjistil, že všechny křesťany vedl a vyučoval Duch Svatý, že křesťané nevytvářeli žádnou centrální organizaci. O poučování se starala jediná neviditelná hlava církve - Pán Ježíš. Každý jedinec i sbor byl svým Pánem vybaen duchovními dary podle své pořeby. Církev v Jeruzalémě nevydávala žádné instrukce, jimiž by si udržovala svrchovanou autoritu a vyžadovala poslušnost. Pavel se dokonce jednou postavil proti zákonickým přežitkům, který chtěli členové jeruzalémského sboru v Antiochii uplatňovat. Petra dokonce pokáral z pokrytectví (Gal 2). Duch dával každému to, co potřeboval a sám také vyučoval. Jan mohl napsat (1J 2,27): _Co se však týká vás: Duch svatý, kterého jste od něho přijali, zůstává ve vás, a nepotřebujete, aby vás někdo poučoval. Vás poučuje o všem jeho Duch a co on říká, je čistá pravda. Zůstávejte v něm, jak jste o tom byli poučeni." Nikdo z apoštolů neusiloval o centrální organizaci s kontrolou jednotlivých sborů. Byli údy Kristova těla - a jsou jimi i dnes. Nejsou organizací, ale organismem. Je to společenství omilostněných hříšníků shromážděných kolem Krista a spojených pouze s Ním. Apoštol Pavel také v Jeruzalémě nevykládal poselství, které šiřil, proto, že by jim byl podřízen, ale aby obhájil svobodu  Kristu před judaisty, kteří vyžadovali dodržování některých zákonických předpisů i pro pohany. Namísto aby svědkové nešli "nad to, co je psáno", a tedy vše porovnávali s Písmem, porovnávají vše s tvrzeními ústředí a podle toho formují svou víru. Tolikrát už svědci změnili své výklady, ohlásili tolik závazných bludných nauk. Tolikrát šli nad to, co je psáno. Nebo pro ně platí jiný metr, než Zj 22,18-19? Povyšují své slovo na roveň Božího slova. Každou připomínku k jejich naukám považují za reptání vůči Bohu. Obávám se, že nejde jen o duchovní nevědomost, ale i o úmyslnou falzifikaci Boží pravdy. Ti, kdo kritizují a zpochybňují nauky, budou údajně vyhnáni anděly. Časem jsem pochopil, žečlenům ústředí jde o monopol na poučování ostatních a prosazení jejich záměrů.

Zobrazeno 992×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková